cara-cara membuat sotong rempah masam manis

f:id:usanto:20151128160557j:plain

Selain berharap masam manis yang memberi aroma yang tersendiri dan rasa yang lazat ini sotong yang memasak resipi, cuminya pemprosesan daging itu sendiri perlu dipertimbangkan juga. Kadang-kadang kita tidak pernah membeli sotong masam manis ini hidangan tetapi masih bau hanyir aroma sebaliknya. Atau bila kita masak goreng sotong sotong tepung atau http://buletinresep.blogspot.com/2015/11/resep-cumi-asam-manis.html oyster sos cuminya tersendiri yang masih berkhidmat.

Tips untuk mengatasi ini adalah sebelum membuat sotong masam manis resipi, daging sotong yang yang telah dibasuh bersih, sebaik-baiknya di gosok dengan jus lemon dan maka selama beberapa http://buletinresep.blogspot.com/2015/10/resep-telur-bumbu-bali.html minit jadi yang bau meresap amisnya dan hilang. Kepada yang sudah tidak sabar, sila lihat cara-cara membuat sotong rempah masam manis yang bersama-sama dengan apa jua bahan bahan-bahan yang diperlukan di bawah.

Bahan-bahan bahan-bahan resepi lazat, Tender sotong masam manis

Seperti namanya, bahan utama yang diperlukan ialah sotong segar berkualiti lebih banyak atau kurang sebanyak 1/2 kg sahaja.
Jus limau nipis untuk rasa lebih kurang sebanyak 1-1.5 sudu besar bagi smearing cuminya daging.
Zarah gula untuk rasa untuk rasa yang lebih atau kurang sebanyak 1/2 sudu.
Iodized garam untuk rasa lebih menurut rasa 1 kecil sudu sama banyak.
2 tangkai Serai. Ambil bahagian yang putih sahaja dan kemudian memotong sudut supaya aroma dipotong keluar dan meresap.
Air bersih secukup rasa.
Minyak masak secukup rasa untuk lebih atau kurang bumbunya sauteing sebanyak 2 camca besar sudah tentu.

Perap masam manis bahan-bahan sotong Khas

Bawang sederhana-saiz besar, lebih atau kurang sebanyak 1 pcs sahaja. Kupas kulit luar dan kemudian dihiris dan Hirisan lengthwise.
Kecil bersaiz sederhana bawang merah lebih kurang sebesar sebagai 10 pcs. Kupas kulit luar dan kemudian dicincang halus.
Sederhana-saiz besar bawang putih lebih atau kurang sebanyak 2 ulas sahaja. Peel halus dicincang kemudian bawangnya juga supaya aroma lebih harum.
Halia saiz menjadi kira-kira 0.5 cm di sepanjang kursus. Mengupas kulit luar yang kasar dan kemudian geprak atau memarkan.
Tomato segar buah-buahan lebih atau kurang sebanyak 1 pcs sahaja. Basuh bersih lau keping membentuk sebuah kotak kecil atau sudut (bergantung pada rasa).
Besar merah lada cili untuk menikmati buah-buahan secukup rasa. Basuh bersih dan kemudian dihiris dan Hirisan kecil.
Buah-buahan untuk rasa cayenne pepper secukup rasa. Basuh bersih dan kemudian hirisan kecil yang kecil.
Sos cili jika ianya cinta (boleh akan diketepikan kerana ia sememangnya sudah memakai cili yang atau boleh digabungkan kedua-duanya).
Segar chives 1 batang sahaja. Basuh bersih dan kemudian kecil sedikit rajang.
Kicap secukup rasa mengikut rasa.

Bagaimana untuk membuat sotong masam manis yang mudah dan cepat

Langkah pertama kita Bersihkan sotong dari kulit kepala mendalam, shell dan dakwat jika adalah masih ada.
Potong sotong itu menjadi kepingan dengan keinginan yang besar kemudian cuci bersih dengan air dan kemudian mengalir.
Tuangkan air dan kemudian kot dengan teliti selepas sotong yang dipotong sehingga diadun untuk menghilangkan bau hanyir nempel masih kemungkinan itu.
Selepas itu biarkan ia sebentar (kira-kira 13 minit). Jika ia boleh diletakkan di dalam peti sejuk untuk mengekalkan suhu yang kekal sejuk selepas itu basuh dengan air bersih berjalan dan kemudian mengalir. Sebaliknya ia adalah dibasuh sekali lagi, biasanya ia telah seperti kemudian menjadi sedikit pahit.
Sediakan kuali kecil atas api sederhana kemudian memberikan minyak masak secukup rasa.
Masukkan bawang putih, Bawang besar, bawang merah, sayur, tomato, lada merah, lada cayenne, tangkai Serai dan jahenya. Kacau kacau sehingga wangi bau biasa tumisannya.
Masukkan daging sotong yang sudah dipotong, sos pedas (jika suka), kicap manis, sedikit gula dan garam beryodiumnya. Kacau kacau sebentar hingga semua bahan-bahan akan sebati.
Tuangkan sedikit air dan kacau campuran juga kembali sehingga semua bahan-bahan yang dimasak (tidak terlalu lama, hanya kira-kira 10 minit sahaja supaya daging itu cuminya tidak sukar).
Rasa dan Tambah garam, gula atau kicap jika perlu dan kemudian kacau campuran baik lagi.
Memadamkan dapur dan letakkan atas pinggan dan kemudian mengangkat hidangan.

Selesai memasak sotong dalam cara manis asid di atas. Resipi sotong dengan herba masam manis rasa di atas memang agak pedas. Jika ianya tidak terlalu gemar buah-buahan yang pedas, penggunaan cabainya boleh dikurangkan atau dihapuskan walaupun. Untuk membuat calamari di masam manis dalam resipi di atas tidak memerlukan agak masa yang panjang bukanlah. Cukup 10-15 minit sudah mencipta keluarga masakan khas yang dicipta. Untuk resipi-resipi makanan laut yang lain, sila cuba cara-cara membuat udang sos Padang yang mudah dan lazat.